"Vores nye fly vil betyde det største fremskridt for luftfarten, siden jetalderen blev introduceret". Med de ord præsenterede Boeings koncernchef Alan Mulally med 29. marts den helt store overraskelse fra den amerikanske flyproducent. Indtil for kort tid siden lå den erklærede fremtid hos Boeing i en videreudvikling af B.747-400. Så opstod der pludselig, som tidligere nævnt i Propel, hvad der jo altså har været lidt løse
rygter om, at man nu vil i gang med et kæmpefly med en ret så revolutionerende konstruktion. Og nu slår så Alan Mulally definitivt fast, at Boeings bud på fremtiden
er et ikke specielt stort, men hurtigt og langtrækkende fly og fortsat med en revolutionerende konstruktion. "Det er det vores kunder har sagt til os, at de ønsker", fortalte Mulally ved præsen-tationen af planerne. "Når vi kombinerer høj fart, stor
rækkevidde og den komfort, der er forbundet med at flyve meget højt, med de miljømæs-sige fordele, der ligger i en støjsvag start og landing, så har vi skabt et fly, der vil betyde indledningen til en helt ny æra for den kommercielle luftfart". Endnu er det ikke oplyst, hvad der vil blive betegnelsen for det nye fly - heller ikke hvornår man regner med at have det klart. men Mulally oplyste, at det er det nye fly, der nu har den absolutte højeste prioritet i Boeings udviklingsafdeling. (Propel maj 2001)
Boeing XXX
Antal sæder (3 klasser) 100-300
Rækkevidde: Større end 9.000 nm
Marchhøjde: 45.000+ fod
Marchhastighed: Mach 95+